donderdag 18 april 2013

Philips Fidelio X1 voor u getest

Voor al wie geen zin heeft om mijn volledige review te lezen, begin ik met de conclusie: de Philips Fidelio X1 is een uitstekende high-end hoofdtelefoon met volgens mij de beste prijs/kwaliteitverhouding op de markt.

En dan nu mijn gedetailleerde bespreking:

Fidelio is niet alleen de enige opera die Beethoven ooit schreef, maar ook de naam van de nieuwe muziekserie van Philips producten die menig muziekliefhebber gelukkig maken.

In het Philips Fidelio gamma vinden we onder andere Docking Stations voor MP3-spelers, Audiosystemen, Draadloze hifi, Home cinema’s, BluRay spelers en nu ook hoogwaardige hoofdtelefoons.

Mijn vrouw en ik zijn echte melomanen die constant met muziek bezig zijn. Mijn vrouw omdat ze zelf instrumenten bespeelt en klassiek geschoold is, en ik omdat ik al sinds mijn prille jeugd enthousiast ben voor alles wat met muziek te maken heeft.

Thuis hebben wij dan ook goede geluidsinstallaties en wij luisteren heel vaak via een hoofdtelefoon. Ja, je kan wel zeggen dat wij al een mooie verzameling hoofdtelefoons hebben liggen. Tot voor kort vooral high-end materiaal uit Japan (Audio-Technica, Sony), Duitsland (Sennheiser) en de Verenigde Staten (Bose), maar nu dus ook uit Nederland.

Want met de Philips Fidelio X1 heeft de fabrikant uit Eindhoven een prachtige hoofdtelefoon afgeleverd die perfect is voor iedereen die thuis van schitterende muziek wenst te genieten zonder aan kwaliteit in te boeten.

Het design

De Philips X1 moet waarschijnlijk de mooiste hoofdtelefoon zijn die er ooit gemaakt zijn. Je hoeft me niet te geloven, bekijk zelf de foto’s maar: een heel strakke vorm, echt kalfsleder en stevig (maar licht) aluminium, de hoofdband zit perfect (one size really fits all!) en de oorschelpen zitten als gegoten. Ik heb ze uren lang opgehad zonder te merken dat ze er nog waren.

Philips heeft (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bose) niet gekozen voor een “noise-cancelling” hoofdtelefoon maar voor een zogenaamde “open-back” versie, waardoor er een beetje geluid door de schelpen sijpelt. Dat is een voordeel volgens mij, omdat je niet volledig van de buitenwereld wordt afgesloten.

Gelukkig heeft Philips niet enkel geïnvesteerd in het uiterlijk van de zijn hoofdtelefoons, maar de geluidskwaliteit is net zo verbluffend als zijn design.

Het Geluid

Een goede hoofdtelefoon zorgt ervoor dat kwaliteitsvolle muziek volledig tot haar recht komt, terwijl muziek van een inferieure kwaliteit (bijvoorbeeld MP3’s, iPods etc…) toch beluisterbaar blijven. De X1 slaagt met vlag en wimpel op beide criteria.

Minder goede opnames (met bijvoorbeeld veel ruis of met slechte versterking) zijn toch aangenaam om naar te luisteren, en dankzij de goede bassen krijgt zelfs een zielloos mp3’tje een ziel.

Doe jezelf een plezier en luister naar Massive Attack’s Heligoland op de X1. De meergelaagde productie van de song komt volledig tot zijn recht en de harde ritmes zijn toch mooi te onderscheiden.

De accessoires

De X1 komt geleverd in een mooie opbergbox en een duidelijke handleiding. De signaalkabel is aangenaam afgewerkt met textiel en wordt aangesloten op een vergulde 6,3 millimeter connector en een eveneens vergulde 3,5 millimeter adapter.

Bovendien wordt de X1 geleverd met een handige kabelclip waarrond je de 3 meter lange OFC-kabel kunt winden.

Conclusie: De Philips Fidelio X1 is in mijn ogen een hoofdtelefoon van de hoogste klasse met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Als je op zoek bent naar een goed gebalanceerde hoofdtelefoon die er goed uitziet zonder aan geluidskwaliteit te boeten, dan is de X1 geknipt voor jou.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten